Science Technology Engineering Arts & Mathematics

STEAM of STEM?

STEAM is een internationale, steeds vaker gebruikte afkorting voor: Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. De afkorting STEM, zonder ‘A’ werd zo’n 25 jaar geleden voor het eerst gebruikt. De Amerikaanse ‘Chamber of commerce’ benadrukte toen dat veel van de ‘future jobs’ ‘STEM-related jobs’ zouden zijn… En of het onderwijs daar het aanbod op af zou willen stemmen.

De STEM benadering is doorgaans nogal ‘fact-driven’. Denk aan: natuurkundige proefjes, berekeningen, electro-bouwpaketten en opdrachten met robots. Vaak in de vorm van begrijpend leeslessen. Stap voor stap naar de enige juiste oplossing.

STEAM is anders. Daar staat meer het probleemoplossend vermogen centraal. Met creativiteit, samenwerking en plezier. De ‘A’ van Arts gaat dan ook niet over ‘Kunst’ maar over ‘toepassing en vormgeving’. Ter illustratie: ‘Facts’ over de snelheid van een processor, de krasvastheid van glas en de treksterkte van aluminium zijn op zichzelf niet zo boeiend. Het wordt pas interessant als je een smartphone wilt maken. Daarover gaat het bij STEAM. niet alleen ‘Wat kan het’ maar vooral ‘Wat kan ik er mee’

STEAM-activiteiten leren kinderen om planmatig te onderzoeken en om op basis van hun bevindingen hun eigen oplossingen te ontwerpen. Ze leren om van hun ontwerp een werkend prototype te maken en ze ervaren hoe nuttig kennis is en hoe leerzaam het is om ideeën te delen.

Science Technology Engineering Arts & Mathematics

STEAM of STEM?

STEAM is een internationale, steeds vaker gebruikte afkorting voor: Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. De afkorting STEM, zonder ‘A’ werd zo’n 25 jaar geleden voor het eerst gebruikt. De Amerikaanse ‘Chamber of commerce’ benadrukte toen dat veel van de ‘future jobs’ ‘STEM-related jobs’ zouden zijn… En of het onderwijs daar het aanbod op af zou willen stemmen. 🙂

De STEM benadering is doorgaans nogal ‘fact-driven’. Denk aan: natuurkundige proefjes, berekeningen, electro-bouwpaketten en opdrachten met robots. Vaak in de vorm van begrijpend leeslessen. Stap voor stap naar de enige juiste oplossing.

STEAM is anders. Daar staat meer het probleemoplossend vermogen centraal. Met creativiteit, samenwerking en plezier. De ‘A’ van Arts gaat dan ook niet over ‘Kunst’ maar over ‘toepassing en vormgeving’. Ter illustratie: ‘Facts’ over de snelheid van een processor, de krasvastheid van glas en de treksterkte van aluminium zijn op zichzelf niet zo boeiend. Het wordt pas interessant als je een smartphone wilt maken. Daarover gaat het bij STEAM. niet alleen ‘Wat kan het’ maar vooral ‘Wat kan ik er mee’

STEAM-activiteiten leren kinderen om planmatig te onderzoeken en om op basis van hun bevindingen hun eigen oplossingen te ontwerpen. Ze leren om van hun ontwerp een werkend prototype te maken en ze ervaren hoe nuttig kennis is en hoe leerzaam het is om ideeën te delen.

Leerproces

Bij STEAM is het leerproces belangrijker dan het product. Het leerproces in drie eenvoudige woorden? Denken, Doen, Delen! Om leerkrachten en begeleiders vertrouwd te maken met deze stappen verzorgen we workshops en trainingen in één van de Makerspaces of gewoon bij jullie op locatie.

Challenges

Kinderen leren de basisvaardigheden met STEAM-materialen. Maar om tot écht onderzoeken en écht ontwerpen te komen hebben ze uitdagende vragen nodig. Daarom hebben wij zestig betekenisvolle challenges geschreven in samenwerking met Heutink. We begeleiden jullie daar graag in.

Leeromgeving

De juiste leeromgeving biedt leerlingen de ruimte én de juiste materialen om het leerproces te ondersteunen. We helpen graag met het realiseren van jullie Makerspace en we adviseren op basis van eigen ervaring bij de inrichting en de aanschaf van materialen.

STEAM Education