Thijs van der Kaaij

STEAMlabs is eigenlijk een logisch voortvloeisel uit mijn CV: Lesgeven, ontwerpen, presenteren, vormgeven, maken, netwerken, vernieuwen… Allemaal aspecten van dingen die ik in de afgelopen jaren heb gedaan.

Sinds 2018 ben ik dagelijks bezig met Maakonderwijs. Eerst met het opstarten van het Steampoint in Oudehaske. Dat was vijf dagen per week maakonderwijs in de praktijk. Dat zijn waardevolle ervaringen voor onze trainingen. In 2020 heb  ik de zestig STEAM-challengekaarten voor Heutink geschreven en in 2022 en 2023 ben ik erg druk geweest met het schrijven en publiceren van Maakboek.

Voor mijn STEAMlabs tijd  werkte ik tien jaar met veel plezier als methodespecialist voor uitgeverij Malmberg.  Ik ben nog altijd goed op de hoogte van actuele leerlijnen en vakspecifieke didactiek. Dat is erg bruikbaar bij het inpassen van de Steam-activiteiten in het schoolcurriculum.

Voorafgaand aan mijn Malmbergperiode heb ik lesgegeven op drie basisscholen in Den Haag.

Het ontwerpen, maken, en vormgeven is een rode draad in mijn leven. Ik heb deze vaardigheden gescherpt op de kunstacademie en aansluitend in de praktijk gebracht tijdens mijn periode als interieurbouwer. Je kunt met mij dus metselen, lassen en sleutelen maar ook schrijven en vormgeven in Adobe illustrator, zeefdrukken en, last but not least: ijsmaken! Vraag me er maar eens naar 🙂

Over ons

STEAMlabs is een samenwerkingsverband van professionals. Een team met enthousiasme voor maakonderwijs. We hebben allemaal onze specifieke kennis en talenten, dat maakt ons een allround steam-team.
Thijs van der Kaaij en Wiepie van Dijk  hebben samen gewerkt aan het opzetten van de Meilân Makerspaces in Oudehaske en Heerenveen. Nancy Moerkerken heeft veel praktijkervaring als STEAMleerkracht van de COBI-klas in Bergschenhoek. En Jenny Fidder weet bijna alles van het Bibliotheekwezen en is als STO-coördinator nauw betrokken bij het vergroten van de aandacht voor techniekonderwijs.
Verder hebben we een groot netwerk van specialisten die we graag inschakelen als hun expertise nodig is.  Samen willen  we ons plezier in het ontwerpen en geven van maakonderwijs met nóg meer mensen delen.

Jenny Fidder

Wat mij drijft is de ontwikkeling van mensen, en dan het liefst die van kinderen. Dat ze met een open, nieuwsgierige houding naar de wereld om zich heen kijken. Dat ze kunnen kennismaken met iets dat ze nog niet kennen, dat ze nieuwe dingen proberen. Dat ze trots op zichzelf kunnen zijn als ze iets kunnen of als ze begrijpen hoe iets werkt. Dat ze in de flow komen, of het nu gaat om lezen of het uiten van hun creativiteit.

Ik ben jarenlang werkzaam geweest in de bibliotheeksector, als marketingadviseur en teamleider. De laatste jaren ben ik vooral actief op het gebied van (techniek)onderwijs. Vanuit verschillende rollen en projecten laat ik kinderen kennismaken met techniek en (digitale) technologie. Sinds 2019 werk ik als zelfstandig ondernemer en is Thijs voor mij een belangrijke sparringpartner. Ik ben als redacteur betrokken bij Maakboek en verzorg voor STEAMlabs inspiratiesessies en workshops in de regio Zuid-Holland.

Nancy Moerkerken

Een STEAM-les geven aan een groep kinderen is een feestje!! Wanneer zij een betekenisvolle opdracht krijgen, gaat het onderzoeken en ontwerpen vanzelf. In de juiste leeromgeving en met goede materialen gaan kinderen uit zichzelf creatief met elkaar aan de slag. Aan het begin van de les leer ik de kinderen even kort wat basiskennis en vervolgens kunnen ze vaak snel aan de slag met bijvoorbeeld Lego Spike, Micro: Bit, CoSpaces of Stopmotion. Kinderen werken op eigen niveau en tempo aan opdrachten en het kost dan ook geen moeite om ze te motiveren.

Ik heb veel ervaring in het geven van STEAM-lessen aan groepen kinderen van groep 1 t/m 8. In 2021 heb ik een prachtig STEAM-lokaal mogen bedenken en inrichten voor een bestuur in Lansingerland. Daar werk ik drie dagen per week. Het is erg leuk om de lessen te bedenken en vervolgens te geven aan verschillende leeftijdsgroepen.

Wiepie van Dijk

Na het afronden van de Pabo ben ik gestart als leerkracht in groep 1/2.  Door de jaren heen ben ik steeds meer richting de bovenbouw gegaan. Zo heb ik ervaring opgedaan in alle groepen van het basisonderwijs.

Wetenschap en Technologie op school kreeg steeds meer mijn aandacht. Gaat het alleen om kennisoverdracht? Of ook om het ontwikkelen van vaardigheden? Zonder vaardigheden kun je de opgedane kennis niet toepassen. Ik ben steeds enthousiaster geworden over vormen van onderzoekend en ontwerpend leren. Het maakt leren betekenisvol voor de kinderen.

Ik stimuleer mijn leerlingen om zelf aan de slag te gaan met de uitdagingen die ik ze geef. Ze verleggen hun grenzen en leren ze spelenderwijs.  Steam past wat dat betreft heel goed bij de onderzoekende manier waarop jonge kinderen de wereld verkennen. Onbevangen, met veel fantasie en creativiteit. In de geest van Pippi: “Ik heb het nog nooit gedaan. Dus ik denk dat ik het wel kan! “

  

Over ons - Wiepie van Dijk