Bij STEAM is het leerproces belangrijker dan het product dat de leerlingen maken. Daarom zijn STEAM-activiteiten niet zozeer gebonden aan een bepaalde jaargroep of leeftijd. Kinderen onderzoeken en ontwerpen namelijk altijd op hun eigen niveau als de vraagstelling dat toelaat. Verder werken ze hard aan hun kennis, vaardigheden en houding.
Kennis
Tijdens het proces vergroten kinderen hun kennis over technieken en materialen. Deze kennis over technologische mogelijkheden is een voorwaarde om het goed te kunnen toepassen. Hierin kunnen verschillende niveaus worden aangebracht.
Vaardigheden
De kinderen trainen vaardigheden in de volle breedte: programmeren, onderzoeken, presenteren en technische vaardigheden. Maar ook sociale vaardigheden. Tijdens het denken en het delen wordt feedback gegeven en ontvangen op de ideeën en prototypes.
Houding
Tot slot is er veel aandacht voor het stimuleren van een nieuwsgierige grondhouding. Blijf de waarom-vraag stellen! Kinderen vinden het soms moeilijk om een inschatting te maken van hun eigen mogelijkheden. In computerspelletjes lukt alles, maar de praktijk is vaak stroever. Dit maakt de beloning des te groter.
Elementen van het STEAM leerproces
- Een échte onderzoeks- of ontwerpvraag
- Veel aandacht voor kennis, vaardigheden en houding
- Duidelijke processtappen: Denken, Doen, Delen