De juiste STEAM leeromgeving faciliteert alle stappen van het leerproces Denken, Doen en Delen. De leeromgeving is het geheel aan beschikbare materialen én de ruimte waarin gewerkt kan worden.
De Ruimte
Procesmatig onderzoeken of ontwerpen, het STEAM leerproces, is niet gebonden aan een bepaalde plek. Het kan ‘gewoon in de klas’ als er geen andere mogelijkheden zijn. Een slim ingerichte ruimte, een echte Makerspace, mét de materialen onder handbereik maakt het ontwerpproces wel een stuk dynamischer. De Mobiele Makerspace die we aan het ontwikkelen zijn, maakt het mogelijk om een complete Makerspace flexibel in te zetten.
De Materialen
Een prototype bouwen kan met álle mogelijke materialen. Vaak vormt het beschikbare materiaal ook een inspiratiebron. In een inspirerende leeromgeving liggen dus verschillende soorten materialen in het zicht. Low-tech knutselmaterialen zoals lege verpakkingen, plakband, rietjes, karton en hout bijvoorbeeld. En ook wat meer ‘high-tech’ componenten zoals motortjes, ledjes en sensoren die het mogelijk maken om de prototypes van leerlingen écht te laten werken.
De ICT
Om kinderen vertrouwd te maken met programmeren, robotica, AR/VR en videomontage heeft een leeromgeving ook voldoende apparaten en een krachtig wifi-netwerk nodig. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, maar ga uit van één apparaat per tweetal.